Al segon seminari hem realitzat una activitat de lectura i reflexió d'una sèrie d'artícles:
Desenvolupament de l'activitat: Cadascuna de nosaltres havíem de llegir un dels artícles i extraure aspectes o característiques de les experiències relatades al text relacionades amb les bones practiques educatives.
En un primer moment, vàrem extraure individualment les nostres conclusions. Després, ens vàrem posar en grups, on cadascuna tenia un text diferent dels tres repartits. I per últim, varem fer grups de persones que havíem llegit el mateix texte.
A continuació faré un petit resum dels indicadors que es varen extraure en cada moment de la sessió:
RECERCA
INDIVIDUAL
|
v Realitat
multifactorial que fa
referència als “elements i relacions
personals, escolars, professionals i familiars, amb altres encara més amplies
i complexes de caràcter social, cultural, econòmic i polític” (Escudero,
J.M. BUENAS PRÀCTICAS Y PROGRAMAS EXTRAORDIANRIOS....)
v Pedagogia
de la plenitud: basada
en les possibilitats d’aprenentatge i en posar èmfasi en les fortaleses i
realitats.
v Avaluació
contrastada i formativa
amb suport empíric
v Relació
de la pràctica educativa amb les condicions i contextos sociopolítics
v Amb suport
teòric
v Reconeixement
de la realitat, atendre
a les característiques personals de l’alumne, del grup, de l’escola, de
l’entorn,...
v Currículum obert, estimulant i relacionat amb la
realitat.
v Entendre l’aula i l’escola com una comunitat d’aprenentatges, amb
equitat, igualtat i cooperativisme.
v Qualitat
de les relacions,
respecte i valoració pels altres.
|
PRIMERA RECERCA EN GRUP (MATEIXA LECTURA)
|
v Suport
acadèmic i especialitzat.
v Reflexió professional.
v Innovació professional.
v Implicació activa de les famílies.
v Aprendre
a aprendre (autonomia,
autocontrol i responsabilitat).
v Pràctiques
educatives inclusives.
v Atenció a la diversitat.
v Avaluació formativa.
v Currículum obert, estimulant i significatiu.
v Pedagogia
de la plenitud
v Relacions
de qualitat (respecte,
valoració, empatia,...)
v Interrelació
d’àmbits que participen
en l’educació.
v Interrelació reflexiva teoria i pràctica
v Aprenentatges
compartits.
|
TERCERA RECERCA
EN GRUP (ARTÍCLES DIFERENTS)
|
▶ Interrelació
dels diferents àmbits que participen en l'educació
▶ Atenció
a la diversitat: Presència, participació i progrés
▶ Temps i espais per a la reflexió ▶ Alumne protagonista del seu propi aprenentatge ▶ Implicació i compromís educatiu ▶ Planificació, desenvolupament, autoavaluació permanent de la pràctica educativa ▶ Currículum obert i flexible ▶ Agrupaments i horaris flexibles ▶ Fomentar la motivació ▶ Potenciar l'autonomia ▶ Aprenentatge significatiu i funcional |
Amb aquestes conclusions, s'ha confeccionat un llistat més complet a la qual es troben incloses les conclusions finals de les tres illes. D'aquesta manera hem pogut arribar a un llistat bastant ampli, reflexionat i consensuat per tots, el qual reflecteix molts dels aspectes que són importants per dur a terme una pràctica de qualitat.
CONCLUSIONS
FINALS: ÍTEMS PER IDENTIFICAR UNA BONA PRÀCTICA
|
|
M'ha paregut un mètode molt interessant i útil per poder extraure resultats més rics i amplis. Una lectura reflexiva com la que hem realitzat i a més d'una manera cooperativa permet discutir, debatre, dialogar i tenir punts de vista i formes d'anàlisi diferent.
És un tipus d'activitat que no havia fet abans. Moltes vegades quan hem llegit alguna lectura o quan ha sorgit algun tema per debatre a s, hem pogut compartir amb les companyes els nostres punts de vista. Al mateix temps, escoltem les opinions, idees o pensaments dels altres.
No obstant això, combinar d'aquesta forma les reflexions de tot el grup ha estat una forma de qüestionar i raonar encara més les nostres pròpies opinions i plantejaments.
JUSTIFICACIÓ
DE LES ETIQUETES
|
L'activitat
que hem realitzat en aquest segon seminari he reflexionat i
analitzat sobre diferents elements, aspectes, característiques
docents i pedagògiques que porten a una bona actuació
professional (1.2)
També
he hagut d'identificar bones pràctiques i comparar-les (4.2).
Primer, quan he realitzat la lectura de forma individual he
assenyalat aquells aspectes que jo he considerat més importants
per fer una bona pràctica educativa. Després he comparat les
meves pròpies conclusions amb altres i d'aquesta manera arribar a
una conclusió conjunta que identifica de nou el que és una bona
pràctica educativa.
|
No hay comentarios :
Publicar un comentario