viernes, 13 de junio de 2014

SEMINARI II

Al segon seminari hem realitzat una activitat de lectura i reflexió d'una sèrie d'artícles:
 
Desenvolupament de l'activitat: Cadascuna de nosaltres havíem de llegir un dels artícles i extraure aspectes o característiques de les experiències relatades al text relacionades amb les bones practiques educatives.
 
En un primer moment, vàrem extraure individualment les nostres conclusions. Després, ens vàrem posar en grups, on cadascuna tenia un text diferent dels tres repartits. I per últim, varem fer grups de persones que havíem llegit el mateix texte.
 
A continuació faré un petit resum dels indicadors que es varen extraure en cada moment de la sessió:
 
 

 
                              RECERCA INDIVIDUAL             

v      Realitat multifactorial que fa referència als “elements i relacions personals, escolars, professionals i familiars, amb altres encara més amplies i complexes de caràcter social, cultural, econòmic i polític” (Escudero, J.M. BUENAS PRÀCTICAS Y PROGRAMAS EXTRAORDIANRIOS....)

v      Pedagogia de la plenitud: basada en les possibilitats d’aprenentatge i en posar èmfasi en les fortaleses i realitats.

v      Avaluació contrastada i formativa amb suport empíric

v      Relació de la pràctica educativa amb les condicions i contextos sociopolítics

v      Amb suport teòric

v     Reconeixement de la realitat, atendre a les característiques personals de l’alumne, del grup, de l’escola, de l’entorn,...

v      Currículum obert, estimulant i relacionat amb la realitat.

v     Entendre l’aula i l’escola com una comunitat d’aprenentatges, amb equitat, igualtat i cooperativisme.

v      Qualitat de les relacions, respecte i valoració pels altres.

 

 

 

 
PRIMERA RECERCA EN GRUP (MATEIXA LECTURA)

v      Suport acadèmic i especialitzat.

v      Reflexió professional.

v      Innovació professional.

v      Implicació activa de les famílies.

v      Aprendre a aprendre (autonomia, autocontrol i responsabilitat).

v      Pràctiques educatives inclusives.

v      Atenció a la diversitat.

v      Avaluació formativa.

v      Currículum obert, estimulant i significatiu.

v      Pedagogia de la plenitud

v      Relacions de qualitat (respecte, valoració, empatia,...)

v      Interrelació d’àmbits que participen en l’educació.

v      Interrelació reflexiva teoria i pràctica

v      Aprenentatges compartits.




 
TERCERA RECERCA EN GRUP (ARTÍCLES DIFERENTS)
 

    Interrelació dels diferents àmbits que participen en l'educació
    Atenció a la diversitat: Presència, participació i progrés

    Temps i espais per a la reflexió

    Alumne protagonista del seu propi aprenentatge

    Implicació i compromís educatiu

    Planificació, desenvolupament, autoavaluació permanent de la pràctica educativa

    Currículum obert i flexible

    Agrupaments i horaris flexibles


    Fomentar la motivació

    Potenciar l'autonomia

    Aprenentatge significatiu i funcional




Amb aquestes conclusions, s'ha confeccionat un llistat més complet a la qual es troben incloses les conclusions finals de les tres illes. D'aquesta manera hem pogut arribar a un llistat bastant ampli, reflexionat i consensuat per tots, el qual reflecteix molts dels aspectes que són importants per dur a terme una pràctica de qualitat.

 
CONCLUSIONS FINALS: ÍTEMS PER IDENTIFICAR UNA BONA PRÀCTICA
 
     
  • Interrelació d’àrees, àmbits. Aprenentatge integral
  • Atenció a la diversitat: Presència, participació i progrés
  • Temps i espais per a la reflexió
  • Alumne com a protagonista del seu procés d’aprenentatge
  • Implicació i compromís educatiu
  • Planificació, desenvolupament i autoavaluació permanent en la pràctica educativa. Capacitat d’autocrítica
  • Currículum obert i flexible, ric, estimulant, coherent.
  • Agrupaments i horaris flexibles. Agrupaments reduïts
  • Fomentar la motivació de l’alumnat
  • Potenciar l’autonomia de l’alumnat
  • Aprenentatge significatiu i funcional. Parteix dels interessos dels infants
  • Centre contextualitzat i vinculat amb l’entorn. Escola oberta a l’entorn.
  • Treball cooperatiu dels mestres
  • Treball cooperatiu amb les famílies
  • Fomentar el treball cooperatiu entre l’alumnat
  • Potenciar les fortaleses i capacitats de cada infant
  • Avaluació formativa i continuada
  • Bon clima d’aula: segur, relaxat, de confiança, respecte.
  • Escolta i mirada activa cap a l’alumnat
  • Metodologies actives i individualitzades, socioconstructivistes.
  • Formació continuada dels mestres a través de la reflexió sobre la pràctica
  • Potenciar la creativitat dels infants
  • Resolució de conflictes mitjançant el diàleg i la reflexió
  • Objectius i propostes educatives clares i funcionals, flexibles i oberts al canvi
  • Vincles afectius i positius amb l’alumnat
  • Fonamentació teòrica al darrera
  • Consens entre la comunitat educativa
  • Pràctica educativa democràtica: diàleg, consens i negociació
  • Conèixer i participar de la identitat i organització del centre
  • Parteixen d'un diàleg previ, un consens i un respecte entre la comunitat educativa
  • El procés de canvi té importància
  • Materials originals i atractius, motivadors
  • Ha de ser documentada
  • Tenen en compte el procés de l'alumnat i no sols el resultat
  • Autoavaluació del professorat i de la seva pràctica educativa. Autocrítica transformada en propostes de millora
    Dissenys educatius reptadors, fonamentats i atractius




M'ha paregut un mètode molt interessant i útil per poder extraure resultats més rics i amplis. Una lectura reflexiva com la que hem realitzat i  a més d'una manera cooperativa permet discutir, debatre, dialogar i tenir punts de vista i formes d'anàlisi diferent.

És un tipus d'activitat que no havia fet abans. Moltes vegades quan hem llegit alguna lectura o quan ha sorgit algun tema per debatre a s, hem pogut compartir amb les companyes els nostres punts de vista. Al mateix temps, escoltem les opinions, idees o pensaments dels altres.

No obstant això, combinar d'aquesta forma les reflexions de tot el grup ha estat una forma de qüestionar i raonar encara més les nostres pròpies opinions i plantejaments.




JUSTIFICACIÓ DE LES ETIQUETES
L'activitat que hem realitzat en aquest segon seminari he reflexionat i analitzat sobre diferents elements, aspectes, característiques docents i pedagògiques que porten a una bona actuació professional (1.2)

També he hagut d'identificar bones pràctiques i comparar-les (4.2). Primer, quan he realitzat la lectura de forma individual he assenyalat aquells aspectes que jo he considerat més importants per fer una bona pràctica educativa. Després he comparat les meves pròpies conclusions amb altres i d'aquesta manera arribar a una conclusió conjunta que identifica de nou el que és una bona pràctica educativa.


No hay comentarios :

Publicar un comentario