Perrenoud, P. "Diez nuevas competencias para enseñar". Col. Biblioteca de aula, 196. Ed. Graó. Barcelona, 2007 (5ª edición)
1.- Recupera la descripció del teu mestre ideal i reflexiona:
a) Quines de les competències assenyalades té el teu mestre ideal?
- Ser una figura propera als alumnes, però amb la distància adequada per donar l'espai que necessiten per aprendre.
- Motivador d'aprenentatges, trobant sempre la forma de sorprendre als seus alumnes. Ha de saber plantejar dubtes i reptes ajustats a les necessitats i possibilitats dels infants.
- Guiar als alumnes en el procés d'aprenentatge, de manera que aquests puguin avançar i evolucionar cap a aprenentatges cada vegada més complexos.
- Tenir en compte i respectar la diversitat a l'aula
- Observador i amb capacitat d'avaluació i formació permanent .
- Saber treballar en equip, respectant i valorant les opinions dels altres.
Aquestes són les característiques que jo he proposat per definir al mestre ideal, i després de llegir la lectura he trobat algunes de les competències reflectides en la meva primera percepció, les quals són:
- Trabajar a partir de los errores y los obstáculos en el aprendizaje.
- Implicar a los alumnos en actividades de investigación, en proyectos de conocimiento.
- Concebir y hacer frente a situaciones-problema ajustadas al nivel y a las posibilidades de los alumnos.
- Observar y evaluar a los alumnos en situaciones de aprendizaje, según un enfoque formativo.
- Hacer frente a la heterogeneidad en el mismo grupo-clase.
- Trabajar en equipo (competencia de referencia).
- Fomentar el deseo de aprender.
- Luchar contra los perjuicios y las discriminaciones.
- Analizar la relación pedagógica, la autoridad, la comunicación en clase
- Desarrollar el sentido de la responsabilidad
b)Quines no té, i després de la lectura afegiries?
- "Organizar y animar situaciones de aprendizaje".
Dins d'aquesta competència general, encara que he tingut en compte l' implicació dels alumnes en les activitats d'investigació y en els projectes de coneixement, hi ha una sèrie d'aspectes que no he contemplat com és la organització, planificació i elaboració de propostes didàctiques, establint una relació entre el procés d'ensenyament i el desenvolupament de l'aprenentatge.
- "Implicar a los alumnos en sus aprendizajes y en su trabajo".
Aquesta competència general no ha estat representada en la meva definició de mestre ideal, i considero que és una de les més importants.
Penso que és fonamental afavorir la implicació dels alumnes en el procés d'ensenyament-aprenentatge, ja que d'aquesta manera millorem la seva motivació i l'interès per aprendre.
- "Informar e implicar als pares".
També es tracta d'una competència que hem de tenir en compte, ja que si un mestre no és capaç de transmetre a les famílies allò que succeeix a la seva aula, produirà una desconfiança per part d'aquestes, la qual cosa no afavorirà la coherència i continuïtat dels aprenentatges dels mateixos infants.
- "Utilizar las nuevas tecnologías".
Avui en dia, aquesta és una competència que pot contribuir a ampliar i millorar el procés d'aprenentatge dels infants. Els mestres han d'estar preparats per oferir als seus alumnes els coneixements necessaris per utilitzar aquesta nova forma d'aprenentatge, on poden trobar gran quantitat d'informació que han de ser capaços de valorar, diferenciar, reflexionar, avaluar,... i així els alumnes podran aprofitar-la de la millor forma possible en el seu procés d'aprenentatge.
- "Organizar la propia formación continuada".
Per últim, aquesta competència tampoc l'he tingut en compte però considero que per poder oferir als infants una educació de qualitat és molt important que el mateix docent sigui capaç d'avançar i evolucionar a partir de les seves experiències, de manera que pugui millorar i transformar la seva pràctica diària.
No es tracta només d'anar fent cursets sinó que la formació del professorat parteix de l'anàlisi i la reflexió que poden fer dia a dia de les seves experiències, a més de viure el procés d'ensenyament-aprenentatge des d'una perspectiva més oberta i en continua transformació.
c) Hi ha alguna competència que té el teu mestre ideal i que no surt a la lectura?
De les competències que jo he enumerat, totes es troben reflectides a la lectura, però també hi ha algunes que no he tingut en compte com he indicat a la pregunta anterior.
En particular, he destacat com una qualitat fonamental que el mestre gaudeixi de la seva feina, i això no queda reflectit a la lectura. A més, m'ha semblat molt important la dedicació i la vocació, com característiques o actituds, les quals contribuiran per afavorir una bona pràctica educativa.
d) I del decàleg fet a classe en grup, què modificaries?
Jo penso que aquest decàleg reflecteix els nostres primers pensaments, les primeres idees que tenim pel que fa a les competències que ha de tenir un mestre.
Ara bé, al mateix temps que anem reflexionant i cercant més informació anirem replantejant-nos aquestes primeres percepcions i aprofundirem molt més. Per aquesta raó, jo no modificaria res, sinó que l'aniria complementant.
2.- Defineix a un mestre competent.
Què és ser competent?...
La paraula competent té com a sinònims: capacitat, qualificat, idoni, expert, capaç, especialista, hàbil, preparat... però per definir a un mestre competent no és suficient amb aquests termes.
Per començar, la percepció de mestre competent s'ha anat modificant al llarg del temps. El concepte de mestre competent a l'escola tradicional és molt diferent de l'escola actual. Així, cada societat i època, atenent a les condicions o situacions, han creat imatges diverses de com ha de ser un mestre competent.
Ser un mestre competent per als sistemes educatius tradicionals era aquell que es limitava a adquirir coneixements i amb capacitat de portar a terme una sèrie d'instruccions concretes. El mestre havia de transmetre als alumnes la informació d'una manera sistemàtica i de manera unilateral, és a dir, el mestre és aquell que té els coneixements i l'alumne rep aquesta informació, sense aportar gens al procés d'ensenyament-aprenentatge.
Avui en dia, els canvis socials requereixen un mestre amb estratègies, habilitats, coneixements,... els quals siguin creatius i capaços d'assimilar i adaptar-se a aquests canvis i a la realitat que els envolta. D'aquesta manera el mestre competent ha de poder resoldre qualsevol tipus de problema educatiu i així identificar i analitzar les necessitats requerides per un grup determinat i a un context específic. Fins i tot, ha de despertar l'interès dels seus alumnes per aprendre, com aprendre i mantenir allò que s'ha après per utilitzar-ho en situacions futures.
Què és ser competent?...
La paraula competent té com a sinònims: capacitat, qualificat, idoni, expert, capaç, especialista, hàbil, preparat... però per definir a un mestre competent no és suficient amb aquests termes.
Per començar, la percepció de mestre competent s'ha anat modificant al llarg del temps. El concepte de mestre competent a l'escola tradicional és molt diferent de l'escola actual. Així, cada societat i època, atenent a les condicions o situacions, han creat imatges diverses de com ha de ser un mestre competent.
Ser un mestre competent per als sistemes educatius tradicionals era aquell que es limitava a adquirir coneixements i amb capacitat de portar a terme una sèrie d'instruccions concretes. El mestre havia de transmetre als alumnes la informació d'una manera sistemàtica i de manera unilateral, és a dir, el mestre és aquell que té els coneixements i l'alumne rep aquesta informació, sense aportar gens al procés d'ensenyament-aprenentatge.
Avui en dia, els canvis socials requereixen un mestre amb estratègies, habilitats, coneixements,... els quals siguin creatius i capaços d'assimilar i adaptar-se a aquests canvis i a la realitat que els envolta. D'aquesta manera el mestre competent ha de poder resoldre qualsevol tipus de problema educatiu i així identificar i analitzar les necessitats requerides per un grup determinat i a un context específic. Fins i tot, ha de despertar l'interès dels seus alumnes per aprendre, com aprendre i mantenir allò que s'ha après per utilitzar-ho en situacions futures.
3.- Escriu cinc coses que pots/vols millorar com a futur mestre que t'hagin sorgit mentre llegies la lectura.
- Poder oferir als alumnes amb grans dificultats la inclusió al grup, de manera que puguin tenir les mateixes possibilitats d'aprenentatge que els altres. Aquesta és una tasca que requereix estratègies i recursos que en aquest moment no tinc, però que m'agradaria adquirir.
- Millorar l'observació i avaluació de les situacions d'aprenentatge.
- Avançar en el coneixement i utilització de les noves tecnologies.
- Conèixer estratègies per implicar als alumnes en activitats d'investigació.
- Continuar la meva formació, no tan sols des del punt de vista de coneixements, sinó també adquirint una sèrie de competències que es troben a la lectura com:
"Saber explicitar les mateixes pràctiques, establir un control de competències i un programa personal de formació continua propi, negociar un projecte de formació comú amb els companys, implicar-se en les tasques a escala general de l'ensenyament o del sistema educatiu i acceptar i participar en la formació dels companys."
- Poder oferir als alumnes amb grans dificultats la inclusió al grup, de manera que puguin tenir les mateixes possibilitats d'aprenentatge que els altres. Aquesta és una tasca que requereix estratègies i recursos que en aquest moment no tinc, però que m'agradaria adquirir.
- Millorar l'observació i avaluació de les situacions d'aprenentatge.
- Avançar en el coneixement i utilització de les noves tecnologies.
- Conèixer estratègies per implicar als alumnes en activitats d'investigació.
- Continuar la meva formació, no tan sols des del punt de vista de coneixements, sinó també adquirint una sèrie de competències que es troben a la lectura com:
"Saber explicitar les mateixes pràctiques, establir un control de competències i un programa personal de formació continua propi, negociar un projecte de formació comú amb els companys, implicar-se en les tasques a escala general de l'ensenyament o del sistema educatiu i acceptar i participar en la formació dels companys."
JUSTIFICACIÓ
DE LES ETIQUETES
|
A
través d'aquesta entrada he contrastat la meva pròpia opinió
amb les valoracions de l'autor de la lectura, reflexionant sobre
els elements que porten a una bona actuació professional (1.2).
He
descrit allò que vull aprendre i els objectius per millorar la
meva tasca com a futura mestra (2.3)
Per
últim, he contrastat les meves creences i concepcions personals
amb la informació que m'aporta l'autor de la lectura. D'aquesta
manera puc ampliar la meva formació (1.3)
|
No hay comentarios :
Publicar un comentario