- Autonomia en l'aprenentatge
Quan vaig començar a estudiar Educació Infantil, reconec que vaig trobar algunes dificultats per cercar determinat tipus d'informació o recursos per adquirir coneixements. Ja feia uns anys que no havia estudiat i des que vaig fer la meva primera carrera, l'accés a la informació ha canviat. Avui en dia, la gran majoria d'informació i dades d'interès les trobem a internet i aquest ha estat una eina que m'ha facilitat l'adquisició de coneixements.
A poc a poc m'he anat posant al dia pel que fa a les noves tecnologies i, encara que segurament em falta molt per aprendre, sóc capaç de cercar, avaluar i reconèixer quin tipus d'informació és adient i creïble.
Quan estic treballant amb els infants, m'agrada autoavaluar contínuament la meva feina. Encara que hi ha moments que faig coses malament, intent sempre adonar-me a temps i tracte de corregir-ho i no tornar a fer-ho.
A més a més, duc molt poc temps d'experiència professional i, per aquest motiu m'estimo consultar amb les companyes de feina o altres persones determinats aspectes de la tasca que faig cada dia, i així contrastar allò que m'aporten els demes amb les meves pròpies idees.
Per últim, he de destacar que la part teòrica es troba sempre present a la meva experiència diària a l'aula. Tot el que faig o el que fan els infants, contínuament l'estic referint a la teoria. M'agrada comprovar com determinats aspectes teòrics apareixen reflectits a la pràctica professional.
- Reflexió sobre el propi procés d'aprenentatge
Tinc molt clar quins són els meus punts forts, però penso que els punts febles encara no els coneix tots. Al mateix temps que vaig treballant i adquirint més coneixements sobre la tasca educativa, m'he anat sorprenent d'aspectes molt positius i també d'altres que no ho són tant. Tanmateix, tot això m'ajuda a avançar i millorar com a mestra.
Respecte a les creences i concepcions personals, he anat modificant-les al llarg de la meva experiència, sobretot quan la pràctica trenca alguns dels pensaments predeterminats pel que fa als infants o a la pràctica educativa. No obstant això, les idees preconcebudes amb les que he arribat no han estat un obstacle sinó una manera de contrastar els meus coneixements i experiències prèies i així donar una nova perspectiva.
- Anàlisis i reflexió sobre el funcionament dels centres d'Educació Infantil
Aquesta competència ha anat variant des del moment que vaig fer les pràctiques fins ara. En aquell moment tot era recollir informació i adquirir experiències, però no em plantejava el perquè del funcionament del centre on feia les pràctiques.
Segurament no ho vaig fer per la mancança d'altres experiències en aquest àmbit. Quan vaig començar a treballar a l'escola on estic ara, vaig començar a comparar. Aquesta comparació no ha estat des d'un punt de vista negatiu, sinó més per poder contrastar aquestes dos experiències.
Sobre les meves aportacions a l'organització del centre, l'escola a la qual estic treballant m'ofereix la oportunitat de contribuir a fer la meva feina autònomament i quan sorgeix algun aspecte del funcionament que penso que puc modificar, no hi ha cap problema en desenvolupar les meves idees. No obstant això, sempre consulto a les meves companyes i a la directora del centre per valorar i avaluar totes les opcions.
Fent referencia a la competència de contrastar els documents del centre amb les pràctiques i rutines diàries, he de dir que quan vaig fer el meu projecte de pràctiques, vaig haver d'analitzar tots els documents del centre, i això va ajudar-me a reconèixer tot el que un centre utilitza per a la seva pràctica educativa.
Tanmateix, encara que el centre era a Itàlia i el funcionament burocràtic és una mica diferent a Espanya, la consecució de lleis fins arribar a la pròpia programació d'aula segueixen el mateix recorregut.
Al centre on treballo, també es duen a terme els documents necessaris per la pràctica educativa i aquells que necessito per realitzar la meva feina són elaborats per la directora i les tutores de totes les aules.
Segurament no ho vaig fer per la mancança d'altres experiències en aquest àmbit. Quan vaig començar a treballar a l'escola on estic ara, vaig començar a comparar. Aquesta comparació no ha estat des d'un punt de vista negatiu, sinó més per poder contrastar aquestes dos experiències.
Sobre les meves aportacions a l'organització del centre, l'escola a la qual estic treballant m'ofereix la oportunitat de contribuir a fer la meva feina autònomament i quan sorgeix algun aspecte del funcionament que penso que puc modificar, no hi ha cap problema en desenvolupar les meves idees. No obstant això, sempre consulto a les meves companyes i a la directora del centre per valorar i avaluar totes les opcions.
Fent referencia a la competència de contrastar els documents del centre amb les pràctiques i rutines diàries, he de dir que quan vaig fer el meu projecte de pràctiques, vaig haver d'analitzar tots els documents del centre, i això va ajudar-me a reconèixer tot el que un centre utilitza per a la seva pràctica educativa.
Tanmateix, encara que el centre era a Itàlia i el funcionament burocràtic és una mica diferent a Espanya, la consecució de lleis fins arribar a la pròpia programació d'aula segueixen el mateix recorregut.
Al centre on treballo, també es duen a terme els documents necessaris per la pràctica educativa i aquells que necessito per realitzar la meva feina són elaborats per la directora i les tutores de totes les aules.
- Anàlisis i reflexió sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge
Per això, penso que m'ha ajudat molt fer el Grau D'Educació Infantil, ja que a la vegada que estic adquirint més coneixements teòrics, també puc posar-los en pràctica i d'aquesta manera anar ajustant el meu propi procés d'aprenentatge.
Com fa poc temps que estic treballant com a educadora infantil, no tinc moltes referències per comparar. No obstant això, he tingut per part de les meves companyes de feina bons referents pedagògics i, encara que cadascuna desenvolupa la seva feina d'una forma diferent, cosa que ha afavorit la meva evolució com a educadora i així poder adquirir altres perspectives i millorar la meva feina.
Quan succeeix algun fet concret, el primer que faig és preguntar i consultar als altres, però també intent trobar la solució a partir dels meus coneixements previs i cercant informació als llibres o internet.
- Reflexió sobre el projecte de millora
L'únic projecte de millora que he fet va ser al Cicle Superior d'Educació Infantil, en aquell moment vaig justificar i contextualitzar el projecte que vaig realitzar atenent a les caracterítiques, necessitats i objectius del centre al qual feia les practiques.
Aquest any, com ja tinc les pràctiques convalidades, no tindré cap experiència pràctica referent a la planificació i realització d'un plan de millora.
No tinc molt clar la diferència entre bones pràctiques i pla de millora, no he analitzat o reflexionat quina característiques té cadascun i els factors que els condicionen.
JUSTIFICACIÓ
DE LES ETIQUETES
|
En
aquesta entrada, he pogut reflexionar sobre el meu propi procés
d'aprenentatge, identificant quines són les meves capacitats i
competències professionals en aquest moment (2.1), a més l'he
aprofitat per reconèixer les meves mancances i allò que no faig
bé per poder millorar la meva actuació professional (2.7).
També m'he fet preguntes relacionades amb el procés d'aprenentatge (2.4) com què m'ha aportat la formació que he rebut fins ara, el punt al qual em trobo en aquest moment i què és allò que esper de la meva futura formació com a docent. |
Bona feina, pensa a posar les etiquetes de les competències
ResponderEliminar