CÓM SERIA EL MESTRE IDEAL?
El mestre ideal hauria de reunir una gran quantitat de característiques i qualitats, tant a l'àmbit personal com al professional.
Per una banda, quan estem parlant de mestre ideal, hem de fer referència a un perfil o model que pugui concentrar tot un conjunt d'aptituds, actituds, característiques, qualitats, competències... que el definirien com a excel·lent o perfecte.
Per altra banda, aquest "mestre ideal" ha de ser únic, diferent i adaptable, en funció de les característiques i circumstàncies de tot l'entorn escolar (alumnes, famílies, metodologies, ubicació espacial o social,...). Per exemple, el "mestre ideal" per a un col·legi que es troba a la ciutat no és el mateix que per altre que està a una zona rural.
No obstant això, des del meu punt de vista podria destacar una sèrie de particularitats que conformarien el prototip de mestre ideal:
La primera qualitat i la més fonamental és gaudir de la pròpia feina, ja que és el punt de partida per poder tenir altres qualitats com són:
- Tenir dedicació i vocació cap a la tasca d'educar.
- Ser una figura propera als alumnes, però amb la distància adequada per donar l'espai que necessiten per aprendre.
- Mantenir una relació d'afecte, respectant sempre la disciplina i l'autoritat que correspon a l'adult.
- Donar exemple amb les seves accions i comportaments, al mateix temps que les seves paraules siguin coherents amb els fets.
- Motivador d'aprenentatges, trobant sempre la forma de sorprendre als seus alumnes. Ha de saber plantejar dubtes i reptes ajustats a les necessitats i possibilitats dels infants.
- Guiar als alumnes en el procés d'aprenentatge, de manera que aquests puguin avançar i evolucionar cap a aprenentatges cada vegada més complexos.
- Tenir en compte i respectar la diversitat a l'aula.
- Observador i amb capacitat d'avaluació i formació permanent (a tots els nivells) per poder ajudar i guiar als alumnes, a través de la reflexió i la transformació de la pràctica educativa diària.
- Saber treballar en equip, respectant i valorant les opinions dels altres. Tanmateix que les aportacions dels altres serveixin per completar els seus propis aprenentatges i experiències.
L'ESCOLA IDEAL
Imaginar-nos l'escola ideal és ben fàcil, però quan pensem en cóm hauria de ser si la volem fer realitat es diferent.
Si pensem en l'escola ideal, des d'un punt de vista més físic i estructural, ens podem imaginar grans espais, lluminosos i amb tots els materials i recursos que necessitem perquè els infants puguin ésser segurs, còmodes i amb possibilitats d'aprenentatge.
Això no és difícil d'imaginar, sobretot si no hem de tenir en compte quant de sous ens ha de costar.
Jo he tingut la sort de fer les meves pràctiques del Cicle d'Educació Infantil a Itàlia, i l'escola on vaig estar, encara que hi haurà algunes coses que segurament són millorables. Pel que fa als espais físics i estructura, em pareix que compleix amb tot allò que, des del meu punt de vista es pot considerar ideal.
A continuació, amb aquest enllaç, podeu veure un recull de una part del meu projecte de treball de pràctiques, al qual es detallen amb fotografies i explicacions els espais més destacats i les seves característiques:
Nido cipi from Alicia Torres
Si deixem d'una banda l'estructura física dels espais i ens centrem a la metodologia de l'escola ideal, aquí sí que es poden donar unes pautes o característiques que contribuirien a fer una bona pràctica educativa i que està sempre a la mà de la comunitat educativa dur-les a terme i fer-les realitat.
En primer lloc, m'agradaria destacar que és molt important que l'escola vagi transformant-se i actualitzant-se, atenent als esdeveniments socials i culturals que sorgeixen com a conseqüència de l'evolució i el desenvolupament humà. No és el mateix la manera d'entendre l'educació avui en dia que a èpoques passades.
Tanmateix, crec que és fonamental afavorir la relació de l'infant amb el seu entorn físic i social, per donar sempre significativitat i connexió de l'aprenentatge amb la realitat que els envolten. I per aconseguir-ho, hem d'intentar que el procés d'ensenyament i aprenentatge estigui centrar en el nen i establir uns objectius d'acord amb això. Dins d'aquests objectius es podrien destacar:
- Establir rutines diàries i tenir en compte totes les activitats diàries com moments d'aprenentatge.
- Afavorir l'autonomia dels infants.
- Fomentar la identitat, tant a escala grupal com individual.
- Integrar l'escola a les xarxes territorials més properes.
L'escola ideal ha d'afavorir la integració de tots els seus alumnes per donar a cadascú les possibilitat d'evolucionar i d'aprendre d'acord a les seves necessitats, interessos, idees, capacitats,...
A més, no podem oblidar que ha de tenir una concepció d'infància positiva i pensar sempre que els infants són éssers amb capacitats que, des del nostre treball diàri hem de potenciar al màxim.
A més, no podem oblidar que ha de tenir una concepció d'infància positiva i pensar sempre que els infants són éssers amb capacitats que, des del nostre treball diàri hem de potenciar al màxim.
Per altra banda, també hem de tenir en compte que sigui una escola oberta. L'escola ideal ha de promoure la participació, col·laboració i coordinació de tota la comunitat educativa i així poder afavorir el compromís, l'interès i la implicació de tots, la qual cosa soposarà un benefici pel funcionament del centre i, sobre tot pel aprenentatge dels infants.
.
JUSTIFICACIÓ
DE LES ETIQUETES
|
1.1.-
He triat aquesta etiqueta perquè he accedit a determinada
informació que m'ha ajudat a definir i completar una bona
definició del meu mestre ideal i la meva escola ideal.
1.4.-
Les meves conclusions sobre el tema de l'entrada han sorgit de
reflexionar sobre la meva experiència en l'àmbit educatiu
(primer a les pràctiques i després al llarg dels tres anys que
porto treballant a una escoleta) i les aportacions teòriques de
la formació que he realitzat fins ara.
3.2.-
Amb aquesta etiqueta he pogut recordar la meva experiència a
Itàlia i he aportat reflexions respecte a l'organització,
l'estructura i la manera de treballar.
|
No hay comentarios :
Publicar un comentario