El
primer dia de classe ha estat per presentar l'assignatura, quins són
els seus objectius i propòsits, a més d'explicar com hem de dur a terme
les tasques d'aquesta.
També hem començat a fer una mica de reflexió personal sobre la forma en la
qual volem treballar aquesta assignatura i quin és el nostre punt
d'inici.
La
reflexió, avaluació i comprensió del propi procés d'aprenentatge i de
la nostra feina diària, aconseguirà el perfeccionament i la millora del
nostre futur com a docents.Una de les tasques que hem realitzat avui ha estat la següent:
QUINES CARACTERÍSTIQUES PERSONALS I PROFESSIONALS HA DE TENIR UN BON MESTRE
A classe s'ha parlat de cóm ha de ser un bon mestre i quines són les característiques que el defineixen.
En primer lloc, hem arribat a crear entre totes un llistat amb determinades característiques i qualitats personals i professionals que ha de tenir un bon mestre, entre les quals podem trobar:
- Paciència
- Empatia
- Tolerància
- Afecte
- Imaginació
- Organització
- Vocació
- Confiança
- Creativitat
- Professionalitat
- Organització
- Flexibilitat
- Estima
- Formació continuada
- Apren de les errades
- Coneixedor de cada infant individualment
- Sabre treballar conjuntament amb les famílies
- Proper
- Exigent i amb autoritat
- Observador i atent
- Autocrític
- Coneixedor del desenvolupament infantil
- Creativitat
- Professionalitat
- Organització
- Flexibilitat
- Estima
- Formació continuada
- Apren de les errades
- Coneixedor de cada infant individualment
- Sabre treballar conjuntament amb les famílies
- Proper
- Exigent i amb autoritat
- Observador i atent
- Autocrític
- Coneixedor del desenvolupament infantil
A continuació, s'ha definit un mestre competent com:
"Una persona amb destreses, competències, habilitats, aptituds i actituds, capaç de resoldre diferents situacions amb independència del grup que té o de les condicions personals, professionals,... És a dir, una adaptant-se a les circumstàncies".
Per últim, a partir d'un vídeo molt il·lustratiu i amb molta sensibilitat, s'han pogut extreure algunes de les competències pròpies d'un bon docent, a les quals hem arribat entre totes:
- Saber esperar
- Complicitat i confiança
- Creativitat i imaginació
- Afecte
- Oferir autonomia als infants
- Empatia
- Paciència, saber esperar
- Reforçar la curiositat
- Fer de guia
- Cooperació i ajuda
- No corregir
- Trobar un equilibri d'allò que oferim als infants
REFLEXIÓ PERSONAL SOBRE LES COMPETÈNCIES DOCENTS
Definir o determinar quines característiques ha de tenir un mestre competent no és una tasca fàcil.
Hem de tenir en compte que cada persona té unes característiques que la fan única i irrepetible. No tots tenim els mateixos interessos, virtuts, limitacions, necessitats, ... a nivell individual, però sí que adquirim unes característiques comunes a la resta dels membres de la societat a la qual vivim.
Per aquest motiu, cada mestre arriba a l'escola amb la seva motxilla personal, a la qual porta tot allò que ha anat adquirint al llarg de la seva vida i que va a determinar i condicionar la forma d'actuació profesional.
Així doncs, no hem de pretendre que tots els mestres siguin iguals, hem de ser conscients de la diversitat i aprofitar-la per enriquir l'actuació educativa. Cada moment personal, cada grup d'alumnes, cada escola, cada equip educatiu, cada situación o experiencia que ens trobarem a la nostra vida ens farà actuar de forma diferent.
Jo pensó que aquí es trova la característica més important que ha de tenir un mestre, i és saber en quin moment es trova i quina será la millor forma d'actuar en cada un d'aquests momento. Ara bé, sempre respectant i valorant als altres, oferint les seves opcions i no impossant-les, amb il·lusió i ganes d'anar endavant.
En conclusió, totes les característiques que hem determinat per ser un mestre competent són importants, però és difícil que una única persona pugui cumplir-les totes. L'escola la fem tots i cadascú aportarà la seva individualitat personal per complimentar un treball conjunt.
Cercant informació a la web, he trobat una conferència que va fer Pere Alzina(mestre i llicenciat en pedagogia per la Universitat de les Illes Balears) a la seu d'Eivissa l'any 2010.
En aquesta conferència va parlar del mestre competent i m'ha paregut interessant posar la seva presentació en aquesta entrada perquè complementa les idees que han sorgit a classe.
Hem de tenir en compte que cada persona té unes característiques que la fan única i irrepetible. No tots tenim els mateixos interessos, virtuts, limitacions, necessitats, ... a nivell individual, però sí que adquirim unes característiques comunes a la resta dels membres de la societat a la qual vivim.
Per aquest motiu, cada mestre arriba a l'escola amb la seva motxilla personal, a la qual porta tot allò que ha anat adquirint al llarg de la seva vida i que va a determinar i condicionar la forma d'actuació profesional.
Així doncs, no hem de pretendre que tots els mestres siguin iguals, hem de ser conscients de la diversitat i aprofitar-la per enriquir l'actuació educativa. Cada moment personal, cada grup d'alumnes, cada escola, cada equip educatiu, cada situación o experiencia que ens trobarem a la nostra vida ens farà actuar de forma diferent.
Jo pensó que aquí es trova la característica més important que ha de tenir un mestre, i és saber en quin moment es trova i quina será la millor forma d'actuar en cada un d'aquests momento. Ara bé, sempre respectant i valorant als altres, oferint les seves opcions i no impossant-les, amb il·lusió i ganes d'anar endavant.
En conclusió, totes les característiques que hem determinat per ser un mestre competent són importants, però és difícil que una única persona pugui cumplir-les totes. L'escola la fem tots i cadascú aportarà la seva individualitat personal per complimentar un treball conjunt.
Cercant informació a la web, he trobat una conferència que va fer Pere Alzina(mestre i llicenciat en pedagogia per la Universitat de les Illes Balears) a la seu d'Eivissa l'any 2010.
En aquesta conferència va parlar del mestre competent i m'ha paregut interessant posar la seva presentació en aquesta entrada perquè complementa les idees que han sorgit a classe.
M'agradaria destacar una de les frases que posa a la seva presentació:
"El poc que he après no té valor, comparat amb el que ignoro i no desespero en aprendre" (René Descartes, 1596)
Aquesta frase em fa reflexionar, ja que moltes vegades donem més importància als coneixements adquirits i que un mestre ha d'anar sempre més endavant. No podem pensar que arribarem a conèixer tot sinó que els nostres coneixements s'aniran modificant i reestructurant per poder adquirir d'altres encara millors. En definitiva, un mestre no ha de deixar d'aprendre, de formar-se, de trobar altres camins,...
JUSTIFICACIÓ
DE LES ETIQUETES
|
1.2.-
Amb les conclusions que han sorgit a classe he reflexionat sobre
les característiques personals i professionals que ha de tenir un
mestre competent.
1.4.- Durant la meva formació com a docent he adquirit una sèrie de coneixements sobre quines han de ser les característiques d'un mestre competent. A més, la experiència que he tingut com a educadora m'han ajudat a adonar-me d'aquelles condicions que jo penso que ha de tenir un con mestre. 2.2.- Per fer aquesta entrada he contrastat les meves creences i concepcions sobre les competències que ha de tenir un bon mestre amb les meves companyes i altres professionals. |
No hay comentarios :
Publicar un comentario