Latorre Medina, M.J. Blanco Encomienda, F.J."Algunos
conceptos clave en torno a las creencias de los docentes en formación"
Què he aprés de la lectura?
Aquesta lectura ens aproxima al concepte de creença, el
paper que té durant la formació dels docents i la seva relació amb la pràctica
docent.
Si reconeixem l'origen de les nostres creences, com
intervenen en el nostres processos cognitius i quina és la influència que tenen
en les nostres intervencions diàries, podrem ser capaços de reflexionar,
analitzar i finalment cercar alternatives més adients i així anar millorant com
a docents.
La lectura m'ha fet reflexionar i adonar-me que hem de qüestionar
contínuament tot allò que fem, però també és important posar en reflexió el que
fan els altres i el que aprenem. No es tracta de dubtar de tot allò que ens
envolta sinó de ser capaços de valorar, respectar i contrastar per arribar a
una conclusió adient a cada situació o experiència.
També que les nostres experiències prèvies són molt
importants i aquestes modifiquen clarament la nostra visió de la realitat i el
nostre comportament davant diferents situacions o experiències posteriors.
A més, no podem
oblidar que no existeixen receptes màgiques, és a dir, no sempre funciona el
que havia funcionat en un moment determinat o allò que altres ens han explicat.
Hi existeixen molts factors que poden fer que una actitud, un comportament, que
ens va ajudar o va ser eficaç a una situació concreta no funcioni a un altra,
encara que es semblin.
Per últim, destacar la importància de les referències
teòriques que tenim i basar la nostra intervenció educativa en elles. L'origen
de les nostres creences es troba molt connectada al nostre coneixement, és a
dir, tots els coneixements intel·lectuals que anem adquirint al llarg de la
vida formen part de la construcció de tot el pensem, sentim, fem,...
Què aporta al meu futur rol com a mestra?
Principalment les nostres creences condicionen contínuament
les conductes i els comportaments que tenim al llarg de la nostra vida.
En un principi, pareix que les creences són només idees que
cadascú té i que ha anat adquirint, que es troben ancorada a nosaltres i que
simplement provoquen determinades actuacions. No obstant això, si ens aturem a
reflexionar i analitzar quines són les nostres creences i com afecten a tot
allò que ens envolta, sorgeixen algunes preguntes:
Què són realment les creences?
Com determinen o influeixen a la nostra vida? Ens limiten o
potencien el nostre desenvolupament?
Les creences es poden canviar?
Hem de transmetre les nostres pròpies creences?
Com a futures docents tenim un compromís per millorar el
sistema educatiu i contribuir perquè els alumnes adquireixen les eines i estratègies més
adients per al desenvolupament dels seus aprenentatges.
Les nostres creences, les idees predefinides que tenim de
tot allò que ens envolta directament influeixen en el procés
d'ensenyament-aprenentatge, algunes vegades de manera positiva, però altres de
forma més negativa.
Els infants, sobretot a edats primerenques, es troben en
continua "adquisició" de coneixements, d'experiències, de
pensaments,... Per tant, els docents hem de ser conscients del nostre paper i no
podem
A partir de la lectura he pogut entendre un poc més com
sorgeixen les creences i quines conseqüències tenen a la pràctica educativa.
També m'ha fet reflexionar i adonar-me que aquestes s'han de revisar contínuament
i que això és un símptoma de creixement personal i no una contradicció als
nostres propis pensaments.
La revisió de les pròpies creences és un feina llarga,
minuciosa i continua, és a dir, cada vegada que actuem hem de ser conscients
que aquesta actuació ha estat la més adient a la situació, però de no ser així,
hem de ser capaços d'analitzar i reflexionar per modificar allò que no ha
funcionat per tal de millorar la nostra actuació en un futur.
M'agradaria
finalitzar aquesta entrada fent referencia a una lectura que varen llegir l'any
passat a l'assignatura d'observació i que em pareix que determina molt
clarament com les creences no han de condicionar la nostra forma d'actuar.
Hoyuelos, A. (2004). “La ética en el pensamiento y obra
pedagógica de Malaguzzi”
“Lo importante es que
nuestras expectativas no se conviertan en prisiones diabólicas que encierren al
niño en un camino predeterminado…”
Aquesta frase d'en Malaguzzi ens vol dir que les nostres
valoracions, idees o pensaments no ha de convertir-se en limitacions per als
infants. Que hem de ser capaços d'observar i interpretar la realitat que ens
envolta de manera més objectiva.
La nostra tasca diària és qüestionar, revisar i reflexionar
minut a minut perquè la nostra intervenció influeixi de forma positiva i adient
en el desenvolupament individual de cadascú dels alumnes. A més, ha
d'ajudar-nos per poder evolucionar i desenvolupar-nos com a persones.
JUSTIFICACIÓ
DE LES ETIQUETES
|
He
reflexionat sobre les meves pròpies creences i la manera en la
qual influeixen en la pràctica educativa (2.2). A més, amb la
reflexió i l'anàlisis personal d'aquestes, he resaltat alguns
aspectes ha tenir en compte i quina seran el meus objectius pel
futur (2.3)
|
No hay comentarios :
Publicar un comentario